Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 1
05-402 Otwock, ul. Majowa 17/19
Tel.(22)779-20-89 Fax. (22)779-32-41
Zespoły Rewalidacyjne
Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze to jedna z ofert edukacyjnych naszej placówki, skierowana do dzieci
i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są formą spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 roku życia. Zajęcia odbywają się w odpowiednio dostosowanych i dobrze wyposażonych salach, w niewielkich 3-4 osobowych grupach w wymiarze 20 godzin tygodniowo. Mogą być również realizowane indywidualnie w wymiarze 10 godzin tygodniowo w domach dzieci.
Celem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest wspomaganie rozwoju tych dzieci i młodzieży, kształtowanie umiejętności różnych sposobów komunikowania się z otoczeniem (werbalnych
i pozawerbalnych) na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom ucznia, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz nabywanie optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia. Wychowawca dla każdego ucznia opracowuje Indywidualny Program Zajęć zawierający w szczególności: cele, metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć oraz zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
- Metody pracy z dzieckiem z głęboką niepełnosprawnością:
- Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne (nauka nawiązywania kontaktów emocjonalnych, opanowanie lęku, rozwój samodzielności, nauka orientacji w przestrzeni, rozwój wyobraźni).
- Metoda stymulacji polisensorycznej opartej na zmysłach („Poranny krąg”).
- Metoda Aktywności M. Ch. Knillów (nawiązanie kontaktu z dzieckiem, rozbudzanie sprawności pozytywnej, kształtowanie orientacji w schemacie ciała i rozwijania poczucia własnej tożsamości).
- Masaż ciała (dostarczanie wrażeń dotykowych, stymulacja rozwoju mowy, motoryki).
- Elementy muzykoterapii (wpływ muzyki na psychofizyczny rozwój człowieka).
- Malowanie Dziesięcioma Palcami (wyzwalanie swobodnej ekspresji twórczej, daje możliwości wypowiedzenia się, pokonywania lęków, zahamowań i wzmacnia zaufanie dzieci we własne siły).
- Zabawy paluszkowe (nawiązanie pozytywnego kontaktu z drugą osobą, wzrastanie poczucia akceptacji
i bezpieczeństwa). - Bajkoterapia.