Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 1
05-402 Otwock, ul. Majowa 17/19
Tel.(22)779-20-89 Fax. (22)779-32-41
Arteterapia
Czym jest Arteterapia?
Poprzez sztukę, a więc malowanie, taniec i ruch, doświadczanie dźwięków i muzyki – pracuje się nad tematami aktualnymi i ważnymi dla pacjenta/ klienta, rozwija osobowość, pogłębia samoświadomość. Jest to również metoda terapeutyczna, która sprzyja wsparciu osób leczących się psychiatrycznie, onkologicznie, kardiologicznie i innych. Arteterapia pomaga odnaleźć motywację do życia i pracować na własnym potencjale i mocnych stronach. Może przebiegać indywidualnie lub grupowo w formie warsztatów, grup rozwojowych, terapeutycznych.
Najważniejsze!!! żeby korzystać z dobrodziejstw arteterapii, nie trzeba mieć umiejętności artystycznych.
W arteterapii korzysta się z różnych oddziaływań twórczych do osiągnięcia zamierzonego efektu terapeutycznego. Jest to:
plastyka, malarstwo, rzeźba, sztuki przestrzenne (arteterapia),muzyka i dźwięk (muzykoterapia i terapia dźwiękiem), ruch i taniec (terapia tańcem i ruchem), ruch, teatr i słowo (drama i psychodrama), słowo (biblioterapia) I wiele innych.
Procedury postępowania
- załącznik nr1 Procedura stałego monitorowania sytuacji wychowawczej
- załącznik nr2 Procedura postępowania w sytuacji agresywnego zachowania wychowanka
- załącznik nr3 Procedura postępowania w sytuacji stosowania przez wychowanka przemocy
- załącznik nr4 Procedura postępowania w sytuacji stosowania przez wychowanka agresji słownej
- załącznik nr5 Procedura postępowania w sytuacji obrażania przez wychowanka nauczycieli i...
- załącznik nr6 Procedura postępowania w przypadku wagarów
- załącznik nr7 Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania wychowanków wobec..
- załącznik nr8 Procedura postępowania w sytuacji agresywnego zachowania nauczycieli,wobec wych.
- załącznik nr9 Procedura postępowania wobec wychowanka , którego zachowanie uniemożliwia prow.
- załącznik nr10 Procedury postępowania w przypadku stwierdzenia palenia tytoniu przez wychowanka
- załącznik nr11 Procedura postępowania w przypadku dewastacji mieniaszkolnego
- załącznik nr12 Procedura postępowania w przypadku kradzieży dokonanej przez wychowanka
- załącznik nr13 Procedura postępowania wobec wychowanka , który stał się ofiarą czynu karalnego
- załącznik nr14 Procedura postepowania wobec wychowanka –sprawcy czynu karalnego
- załącznik nr15 Procedura postępowania w przypadku znalezienia substancji przypominającej narkotyk
- załącznik nr16 Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że wychowanek posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk
- załącznik nr17 Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie Ośrodka przebywa wychowanek będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków
- załącznik nr18 Procedura postępowania w sytuacji, gdy wychowanek przyniesie alkohol do szkoły
- załącznik nr19 Procedura postępowania w sytuacji zaniedbywania obowiązków szkolnych przez wychowanków
- załącznik nr20 Procedura usprawiedliwiania nieobecności wychowanków
- załącznik nr22 Procedura postępowania w sytuacji przebywania na terenie osoby dorosłej będącej pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających
- załącznik nr23 Procedura postępowania w sytuacji naruszenia godności nauczyciela lub innego pracownika
- załącznik nr24 Procedura postępowania w przypadku popełnienia przez pełnoletniego wychowanka przestępstwa z Kodeksu Karnego
- załącznik nr25 Procedura korzystania przez wychowanków z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych
- załącznik nr26 Procedura postępowania w przypadku złamania przez wychowanka zakazu korzystania w czasie zajęć z telefonu komórkowego, dyktafonu lub innego urządzenia służącego do rejestrowania dźwięku i obrazu
- załącznik nr27 Procedura postępowania w sytuacji znalezienia na terenie broni, materiałów wybuchowych , bądź innych niebezpiecznych substancji lub przedmiotów
- załącznik nr28 Procedura postępowania w sytuacji ciąży wychowanki
- załącznik nr29 Procedura postępowania w sytuacji podjęcia próby samobójczejprzez wychowanka
- załącznik nr30 Procedura postępowania w sytuacjach, gdy rodzice wychowanków odmawiają współpracy z Ośrodkiem lub rodzina jest niewydolna wychowawczo
- załącznik nr31 Procedura postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia
- załącznik nr32 Procedura postępowaniaw sytuacji ujawnienia zjawiska cyberprzemocy
- załącznik nr33 Procedura postępowania nauczycieli, gdy wychowanek przejawia problemy zdrowotne
Patron
Wielkim wy darzeniem dla naszego Ośrodka było nadanie imienia. Uroczystość miała miejsce w październiku 2006 r. Połączona została z obchodami 35 lecia SOSW. Społeczność Ośrodka zadecydowała, że naszym patronem zostanie Maria Konopnicka. Od tego roku pełna nazwa naszej placówki brzmi Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr1 im. Marii Konopnickiej w Otwocku.
Maria Konopnicka debiutowała w 1870 w Kaliszu wierszem W zimowy poranek ogłoszonym pod pseudonimem „Marko” w dzienniku „Kaliszanin”[29][30]; utwór został dobrze przyjęty. Kaliszowi poświęciła trzy utwory poetyckie: dwa zatytułowane Kaliszowi (1888, 1907) i Memu miastu (1897). Maria Konopnicka to polska pisarka, uznawana za jedną z najwybitniejszych poetek okresu realizmu. Publicystka, tłumaczka, nowelistka, krytyczka literatury, aktywistka społeczna oraz autorka utworów dla dzieci.
Cykl lirycznych wierszy W górach zamieścił rok później „Tygodnik Ilustrowany”. Bardzo szybko jej twórczość poetycka przepełniona patriotyzmem i szczerym liryzmem, stylizowana „na swojską nutę” zdobyła powszechne uznanie. Pierwszy tomik Poezji wydała w 1881, następne ukazały się w latach 1883[31], 1887[32], 1896.
W latach 1884–1886 redagowała pismo dla kobiet „Świt”[33]; próbując zradykalizować jego program, wywołała sprzeciw zachowawczej opinii i cenzury. Współpracowała z tygodnikiem dla kobiet „Bluszcz”. Otrzymała tytuł członka honorowego Towarzystwa Szkoły Ludowej[34].
Nowele pisała od początku lat osiemdziesiątych XIX wieku aż do śmierci. Zaczęło się od dziennikarskich doświadczeń Konopnickiej, w czasie redagowania przez nią „Świtu”. Początkowo czerpała inspiracje z doświadczeń Prusa, Orzeszkowej, a następnie rozwinęła własne pomysły w dziedzinie małych form. Nowela Dym opublikowana została w 1893.
Maria Konopnicka zajmowała się także krytyką literacką, którą uprawiała od 1881, początkowo na łamach „Kłosów”, „Świtu”, „Gazety Polskiej”, „Kuriera Warszawskiego”, następnie w wielu innych pismach. Do 1890 przeważały artykuły recenzyjne o tekstach współczesnych autorów polskich i zagranicznych. Konopnicka jest znana z części swojego dorobku obejmującego prozę i tworzonego dla dzieci. Utwory Konopnickiej dla dzieci ogłaszane od 1884, eliminujące natrętny dydaktyzm, rozbudzające wrażliwość odbiorców były nowością w tej dziedzinie pisarstwa.
Już będąc znaną pisarką, Konopnicka wróciła do wspomnień z lat dzieciństwa spędzonych w Suwałkach. Poświęciła im dwa utwory: Z cmentarzy i Anusia. Około 1890 pojawiły się w poezji Konopnickiej nowe zainteresowania tematyczne, zwłaszcza dziełami kultury europejskiej i nowe sposoby nawiązań do tradycji.
W 1908 w czasopiśmie „Gwiazdka Cieszyńska” (nr 90 z 7 listopada)[35] Konopnicka opublikowała Rotę, wiersz, który stanowił punkt kulminacyjny publicystycznej kampanii poetki przeciwko polityce germanizacyjnej w zaborze pruskim[36]. W połowie listopada utwór został przedrukowany w krakowskim miesięczniku „Przodownica”.
Utwory Konopnickiej zawierają protest przeciwko niesprawiedliwości społecznej i ustrojowi niosącemu ucisk i krzywdę. Nacechowane są patriotyzmem, liryzmem i sentymentalizmem.
Maria Konopnicka opublikowała również wiele utworów dla dzieci, m.in. baśnie, wiersze i opowiadania. Unika w nich przesadnego dydaktyzmu, lecz skupia się na pobudzaniu wrażliwości estetycznej młodych odbiorców. Często w swojej literaturze ukazuje niesprawiedliwość społeczną przy użyciu obrazu skrzywdzonego dziecka. W jej twórczości można znaleźć motywy fantastyczne, a także umiejętne połączenie atmosfery powagi i żartu.
Konopnicka napisała wiele ważnych utworów. Do najbardziej znanych spośród nich można zaliczyć:
Literatura dziecięca:
• „Na jagody”,
• „Śpiewnik dla dzieci”,
• „O krasnoludkach i sierotce Marysi”,
• „O Janku Wędrowniczku”,
• „Co słonko widziało”,
• „Stefek Burczymucha”,
• „Szkolne przygody Pimpusia Sadełko”,
• „Nasza szkapa”,
• „Dym”.
Świetlica
Świetlica szkolna obejmuje opieką dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Do świetlicy przyjmowani są uczniowie naszego Ośrodka, których rodzice pracują oraz uczniowie, którzy dojeżdżają z terenu powiatu otwockiego. Świetlica realizuje swoje zadania według Rocznego Planu Pracy Opiekuńczo-Wychowawczej. Plan ten jest zgodny
z Programem Wychowawczym Ośrodka oraz Programem Profilaktyki.
- Zadania i cele świetlicy są realizowane poprzez:
- Zabawy i gry edukacyjne.
- Zajęcia plastyczne.
- Zajęcia muzyczno-rytmiczne.
- Zajęcia ruchowe.
- Małe formy teatralne.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i zamiłowania dzieci.
- Czytelnictwo.
- Wykorzystywanie środków audiowizualnych.
- Odrabianie zadań domowych.
Wychowawcy, którzy pracują w świetlicy, posiadają pełne kwalifikacje w zakresie oligofrenopedagogiki oraz doświadczenie w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.
Grupy wychowawcze ("Internat")
Grupy wychowawcze Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 1 w Otwocku obejmuje opieką dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Nasza oferta skierowana jest do dzieci mieszkających w znacznej odległości od placówki, które są przyjmowane do internatu na prośbę rodziców lub na podstawie skierowania sądowego. Przebywają tu również wychowankowie
z Otwocka, którzy ze względu na skomplikowaną sytuację rodzinną nie mogą mieszkać na stałe we własnym domu. Wychowankowie mają zapewnioną 24 godzinną wszechstronną i fachową opiekę pedagogiczną przez pięć dni w tygodniu. W Ośrodku mieszkają dziewczęta i chłopcy w czterech grupach wychowawczych. Każda grupa wychowawcza ma do dyspozycji: świetlicę wyposażoną w pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny (RTV, dostęp do Internetu), jak również sprzęt AGD. Wychowankowie mieszkają w przytulnie urządzonych 2-4 osobowych pokojach
z węzłem sanitarnym na każdym piętrze. Wszyscy podopieczni dbają o czystość i estetyczny wystrój pomieszczeń internatu. Wychowankowie internatu korzystają z pięciu posiłków, które są smacznie przyrządzane przez panie kucharki w kuchni naszego Ośrodka.
Pobyt w internacie jest bezpłatny, rodzice jedynie ponoszą koszty wyżywienia.
> >